Totalt antall sidevisninger

torsdag 5. mai 2011

Nashville II

Kvelden i går ble avsluttet å¨"Station Inn" En gammel pakkbu som det er Live musikk hver dag. Det var "Riders in the Sky" fra Texas som spiller der hver onsdag i mai. Ikke all verden å høre på, men utvilsomt en spesiell plass. De hadde også en brukbar pizza, som ble gårsdagens middag.

Dagen i dag startet med å dra ned til sentrum for å kjøpe billetter til "Opry Country Classic" på Rymans Auditorium. Da vi hadde gjort det, var det bare å gå et par kvartaler til "Tennessee State Museum". Massevis av historie å se der selvfølgelig, det var et kjempestort museum.

Det var et allsidig museum, som rommet mengder av historie. Som eksempel så fikk vi opplyst at en tur fra North Carolina til Nashville som i dag tar 4 timer, tok i 1790 fire til seks uker (avhengig av hvor mange pauser de hadde).

Under her er det en kano, egentlig kjempestor. Den var laget av en eneste trestamme. Vi så også mye flott håndtverk ellers fra indianerne. I vår historie så omtaler vi indianerne ofte som de ville, men når en ser alt det flotte de laget og hvordan de levde, så er det en sannhet med modifikasjoner. Kanskje må vi revurdere vår kanskje noe litt idylliserte forestilling om Davy Crockett? :)

Jenny Lind - The Swedish Nightingale hadde også fått sin plass på museet.

En gammel brannbil hadde også fått sin plass på utstillingen.

Under her har vi "The Pearl" som var et sted for middel- og overklassen på 1800-tallet. Her kunne de møtes for å diskutere aktuelle ting, samtidig som de også kunne vise seg frem og vise frem sin gode smak.

En del av historien er selvfølgelig også slaveriet. Her annonseres det for auksjoner der ei negerdame og et barn skal auksjoneres bort.

Suffragettene i Tennessee ble også omtalt på utstillingen.

De hadde også en gjesteutstilling nå om Tutan Khamon. På denne utstillingen var det ikke lov å ta bilder hele veien, bare noen få steder. Desverre ble de ikke all verden, men det var i alle fall massevis av gull!

Etter dette dro vi for å se på det nye "Grand Ole Opry". Vi rota en del for å finne fram og fikk rota oss inn på Opry Hotell. Fy søren for et hotell, det var ikke småtterier. Etter å ha tatt et par bilder der inne, så gikk vi ut igjen for å finne det vi skulle. Men moro å se det var det!

Mange restauranter og grøntanlegg i midten av bygningen og som en kan se, rom rundt med utsikt over anlegget.

Vi valgte da å dra videre til et annet grøntanlegg. Nemlig "Checkwood garden" Mange planter, miniatyrtog, japansk hage og skulpturhage. Det var et stykke utenfor byen, men fredelig og deilig.

Etter dette var det tid for litt mat, før kveldens forestilling. På veien tilbake til byen så vi denne, som Jan Terje blei litt imponert over.

Etter maten gikk vi opp til Rymans Auditorium, som er det originale "Grand Ole Opry", altså der det startet i sin tid og var til det ble flyttet ut av byen. Som sagt så var det "Opry Country Classic" i kveld. Bra forestilling og veldig moro å ha vært der. Det var kjempestemning der, folk applauderte, ropte og koste seg under hele forestillingen. Ganske annerledes enn å være på en forestilling i Norge må jeg si, vi er nok litt mer avmålte av oss :)

I morgen tidlig reiser vi fra Nashville og setter kursen videre.