Totalt antall sidevisninger

søndag 1. april 2012

Lammegryte

Tradisjonen tro, så må det jo være noe lammekjøtt til middag i forbindelse med påsken. Siden lammekjøtt ikke er det Jan Terje liker best, så bestemte jeg meg for å lage en lammegryte og fant noen tips på nettet. Denne gryten holder til fire personer.

Til lammegryten bruker jeg tomater, som jeg enten steker ferdig på forhånd eller så setter jeg dem inn i ovnen i en ildfast form samtidig med gryten. Jeg deler tomatene i to, strør på litt salt, pepper og litt god olivenolje. Disse skal stå i ovnen i ca 4 timer på lav varme.




  • 1,5 - 2 kg lammekjøtt i stykker (ikke bein)
  • 5 store champignon eller annen sopp
  • En boks knuste tomater
  • Ett par-tre dl hvitvin (hvis du ikke vil bruke vin, kan du f.eks bruke hvitvinseddik spedd med    vann)
  • En hvitløk
  • Finhakket timian og rosmarin
  • 2 løk
  • 2-3 gulrøtter
  • 6 store tomater
  • En boks med "Snøfrisk"
  • salt og pepper

  • Først så brunet jeg lammekjøttet, slik at jeg "lukket" det, du  trenger ikke å gjennomsteke det. Jeg la det i ei jerngryte og krydret med salt og pepper. Etter å ha delt opp soppen, så freste jeg den litt og la den oppi gryta sammen med kjøttet. Strødde så finhakket timian/rosmarin oppi (har du ikke friske urter, så brukt tørkede), boksen med "Snøfrisk"  og fylte opp med hvitvin. Kokte det så opp, før jeg satt det inn i stekeovnen (under lokk) på 125 grader.

    Etter et par timer, så la jeg oppi gulrøttene (skåret opp i terninger) og løken som jeg hadde frest litt i stekepanna på forhånd.

    Jeg satt så gryta inn i ovnen igjen og lot den stå et par timer til. Til slutt tok jeg i en skje med Cremè Fraiche  og en liten fløteskvett oppi (ikke nødvendig). Helt til slutt før gryta skulle serveres, så la jeg oppi de stekte tomatene

    Smaker kjempegodt! Mye smak, ikke for sterkt.

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar