Totalt antall sidevisninger

lørdag 31. desember 2011

Kalkun, Waldorfsalat og ostekake (Lavkarbo) på Nyttårsaften


Tradisjonen tro, så gjorde jeg klar en kalkun i dag på nyttårsaften. Nå har jeg alltid ment at kalkun i seg selv ikke er all verden, men fordi det er tradisjon, så smaker det likevel.

Kalkunen ble satt inn i ovnen på ca 170 - 180 grader (en regner vanligvis ca en halv time pr kilo kalkun).


Men så var det tilbehøret da, som skulle gjøres mest mulig lavkarbo. Jeg startet med å kutte opp en grønn salat, der er det bare å velge det en liker og ønsker.




Så var det Waldorfsalat.
Jeg valgte å redusere noe på epler og druer, men det var ikke noe problem. Den smakte fantastisk.

Oppskriften her er til 4 porsjoner og for 1 porsjon waldorfsalat, så utgjør dette ca 6 karbohydrater.

  • 2 dl kremfløte
  • 180 g majones
  • 80 g eple
  • 60 g stangselleri
  • 70 g blå druer
  • 70 g valnøtter
Press saften av en kvart sitron å ha i og vil du ha litt mer søtsmak for å balansere den, så ta for eksempel noen dråper flytende Natreen i.
 
 
 
 
Saus til kalkunen gjorde jeg veldig enkel. Jeg tok noe fløte i en kjele, blandet inn en del av sjyen etter steking av kalkunen, tok i litt krydder og tyknet med litt JBKM.
 
I går laget jeg lavkarbo ostekake etter den vanlige oppskriften min (med noen justeringer). Oppskriften på den finnes annet sted i bloggen. 
Jeg gjorde følgende justeringer: Til bunnen brukte jeg mandelmel (neste gang vil jeg blande mandelmel og finhakkede mandler) istedenfor kjeks. Til fyllet brukte jeg sukrinmelis og Confecta lime gele. Lokket laget jeg av Heistad Lett Bringebær gele. Dette var toppen! Smakte like godt som vanlig :) Hele kaka utgjør ca 30 karbohydrater og hvis en regner at en får 10 kakestykker,  så er det bare å nyte med god samvittighet.
 

 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar