Totalt antall sidevisninger

lørdag 19. november 2011

Kakebakedag - en lavkarbokake, tre som ikke er det.


I dag har det vært kakebakedag, fordi Rikke fyller 25 år i morgen og det må jo feires. Siden jeg har lovet å holde kakene og har invitert til bursdag, så var det jo bare å sette i gang.

Jeg startet dagen med å bake et sukkerbrød, som skulle være til marsipankaka.

Oppskrift
  • 6 egg
  • 2 dl. sukker
  • 3 dl. hvetemel
  • 1 ts. bakepulver
Smør formen med smør og dryss med mel så slipper kaken lettere.
Pisk egg og sukker til eggedosis. Her ligger hele hemmeligheten til en høy og luftig bunn. Pisk til eggedosisen nesten ikke beveger seg i bollen, og har fått en lys fin farge.
Sikt inn hvetemel og bakepulver. Rør forsiktig så du ikke mister all luften i røren.
Tøm røren i en form på 26 cm i diameter og stek ved 160 grader i ca. 45 minutter.



Så startet jeg på ostekake og jeg tar med oppskriften her, selv om jeg har delt den tidligere.

Oppskrift
Bunn

  • 225 g søt kjeks (Siba, Marie, Bixit o.l) Jeg liker best Bixit.
  • 100 g smør
  • 1 beger lettrømme
  • 1 boks naturell ost (jeg pleier å bruke Philadelphia)
  • 3 dl fløte
  • 100 g melis
  • 1 ts vaniljesukker
  • 1 pk sitrongele
Lokk

  • 1 pk appelsingele
  • 1 boks hermetiske mandariner
Lokket kan varieres etter smak og ønske. Jeg har laget det både med bringebær/bringebærgele og jordbær/jordbærgele. Kanskje blåbær hadde vært spennende, gi tilbakemelding om noen har forsøkt det.

Finknus kjeksen og smelt smøret. Dette røres sammen og trykkes fast i bunnen på
formen.
Foodprosessoren er fantastisk til å knuse kjeksen med, det tar bare et øyeblikk og ingen "klumper".

Når jeg skal trykke kjeks/smørblandingen, så bruker jeg bare en liten plastpose på hånden. Da er det mye lettere å få det fast, enn ved bare å bruke sleiv.

Kok opp sitrongeleen med 2,5 dl vann. Avkjøles, men skal ikke stivne.

Rør sammen melisen, vaniljesukkeret, osten og rømmen til en jevn masse og rør i den avkjølte geleen. Visp fløten og rør det forsiktig i.

La kaken stå kaldt noen timer og kok opp appelsingeleen med 2,5 dl vann og avkjøl den, men ikke la den stivne. Legg mandarinbåtene oppå kaken og tøm geleen over og sett det kaldt til lokket har stivnet.




Så var det tid for sjokoladekake. Den er veldig enkel, men god.

Oppskrift
  • 3 egg
  • 3 kopper sukker
  • 225 g smelta smør
  • 1/2 plate kokesjokolade
  • 4 kopper mel
  • 2 ts bakepulver
  • 2 kopper melk
Stekes i 30 min på 200 grader.
Visp først eggedosis av egg og sukker. Smelt sjokoladen i smøret. Tilsett resten. Oppskriften passer til en liten langpanne.

Glasur
  • 300 g melis
  • 100 g smør
  • 1 1/2 ss kakao
  • 2 ts vaniljesukker
  • 3 ss kaffe
Smøres på mens kaken er varm. Strø på strøssel om du ønsker det.

Så var det lavkarboalternativet!

Brownies
  • 100 g smør
  • 1/2 dl fløte
  • 150 g 70% mørk sjokolade
  • 75 g mandelmel
  • 150 g sukrin
  • 1 ts vaniljesukker
  • 1 ts bakepulver
  • 100 g hakkede valnøtter
  • 3 egg
Smelt smøret sammen med fløten og legg i sjokoladen og a det smelte sammen. Ta kjelen av plata og rør rundt under smeltingen.

Ta i resten og bland det godt sammen.  Tøm i en liten langpanne og stek den midt i ovnen på 180 grader  i ca 20 min. Den skal være saftig og gjerne litt rå i midten.

Skjær den i biter eller stikk den ut med former. Den er kjempedeilig og ingen erstatning, den passer for dem som ikke går på lavkarbo også.

Jeg fant denne oppskriften i Hjemmet



Da var det tid for å gå tilbake til marsipankaka. Jeg delte sukkerbrødet i tre og fylte med jordbærkrem på det første laget. Jeg tok først et tynt lag med jordbærsyltetøy, pisket 3 dl fløte og rørte 200 g jordbærsyltetøy inn i kremen og spredde det utover.

På det andre laget tog jeg vaniljekrem og blandet med stivpisket krem. Jeg sparte litt av kremen og smurte rundt og oppå kaka.

Så var det tid for å kjevle marsipanlokk og pynte kaka. Det finnes masse utstyr og tips på cacas. Slik ble i alle fall resultatet denne gangen. Fikk på litt mye spray, men ikke så mye å gjøre med, når det først er gjort!

Så da er det bare å få seg litt søvn, før vi drar til Porsgrunn for å feire bursdag.

2 kommentarer:

  1. Jeg pleier lage samme bunn som deg og ha sjokolade mouse inni eller vanelig sjokolade,(smørkrem)og ha fundant på toppen,ser ut som marsipan egentlig.Veldig godt:) Men hvor har du fått tak i sånn spray? Må det bestilles? Tine

    SvarSlett
  2. Jeg kjøpte sprayen hos Jernia på Sørlandssenteret, Du finner de også på nettet, blant annet på Cacas.

    SvarSlett