Totalt antall sidevisninger

tirsdag 13. september 2011

Ostekake som lavkarboalternativ

Siden Jan Terje har bursdag i dag, så måtte jeg finne på en type kake som vi kunne ha. Nå er vi veldig glad i ostekake, så jeg kikket meg rundt for å få til dette. Jeg gjorde som følger:

Bunnen
  • 250 g mandler
  • 100-150 g smør
Jeg kjørte mandlene i foodprosessoren med kniven, slik at de ble litt grovmalte. Jeg hadde en Wilfa kaffekvern, men den var fullstendig ubrukelig til det formålet. Jeg blandet så mandlene og det smeltede smøret godt sammen. Fant fram muffinsformene. Det må være et brett eller silikonformer, ellers risikerer du at de flyter ut over. Jeg la en liten skje i bunnen av hver form og trykket det ned så godt jeg kunne.

Fyllet
  • 100 g Philadelphiaost
  • 1 putt fløte
  • 1 beger rømme
Jeg rørte osten og rømmen godt sammen, slik at det ble en jevn masse. Jeg blandet det så med kremen som jeg hadde stivpisket.

Jeg hadde ingen lettvarianter av noe gele, så jeg tok
  • 2 dl Fun light granateplesaft
  • 1 dl vann
  • 4 ts gelantinpulver
Dette ble avkjølt før jeg blandet ca 2- 2,5 dl sammen med rømmen, osten og kremen. Jeg fylte så formene opp med dette. Resten av saften/geleen fordelte jeg oppå kakene.


Som annen ostekake så blir også disse best dagen etterpå, men fordi det var vanskelig å vente en ekstra dag, så valgte jeg å putte to former i fryseren, for å få en rask nedkjøling. Jeg har også tenkt å fryse ned de resterende kakene og bare ta de opp etter hvert som de skal konsumeres, ta de ut av formen og sette de på en asjett og kose seg.

Jeg fikk totalt 25 kaker på denne oppskriften. Hver kake gir ca 1,4 karbohydrater.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar