Totalt antall sidevisninger

søndag 14. august 2011

Svinestek med surkål

Da vi skulle ha svinestek, så hadde jeg lyst på surkål til. Det skulle ikke være så vanskelig å lage lavkarbo, så jeg gikk i gang med å finsnitte kålen.  Jeg brukte et halvt kålhode, fordi jeg tenkte det var ok å ha litt til seinere, f.eks hvis en skulle ønske å ha stek og surkål til niste. Jeg la så kålen lagvis med karve i kjelen og tok på litt vann og satt det til koking i godt og vel 1 times tid (svak varme). Smakte til med litt eddik, salt og søtningsmiddel (jeg brukte Splenda).


Steika la jeg i ei ildfastform med litt vann. Satt ovnen så på 150-160 grader og lot det steke godt og vel to timer (det var ei lita steik... ca 1,2 kg) .... kjernetemperatur 80 grader.

Til saus brukte jeg sjyen som var fra steika og tyknet den litt med JBKM.

Steika var saftig og god og både surkålen og sausen smakte fortreffelig.  Det er først og fremst kålen som gir karbohydrater i dette måltidet. 100 g rå hodekål gir 5,2 kh....... men 100 g finstrimla kål er ganske mye i volum.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar