Totalt antall sidevisninger

lørdag 3. september 2011

Lavkarbo"pizza".

I dag tenkte jeg at jeg skulle forsøke meg på en pizza med lavt karboinnhold. Jeg leitet litt rundt og laget til slutt denne "pizzaen".


PIZZABUNN
  • 3 egg
  • 1 spiseskje olivenolje
  • 2 – 3 dl rømme eller creme fraice
  • ca 4 ss hvetekli
  • 2 – 3 ss soyamel
  • 2 ts bakepulver
  • ca 150 gram revet ost
  • salt, oregano og hvitløkspulver etter smak
Smør deigen ut over ei stekeplate dekket med bakepapir og stek den på 200 grader i ca 10 min. Avkjøl den litt før du tar på fyll.

Fyll med det du ønsker. Jeg brukte noe kjøttdeig, litt løk, hvitløk og et par/tre sopp. Desverre hadde jeg ikke tomater, ellers så hadde jeg tatt på det. Strø gjerne på litt oregano.

Stek den så til osten er passe brun etter din smak. Jeg hade litt lite ost igjen og hadde nok vanligvis hatt på mer ost enn det jeg hadde i dag.

Denne var ganske god, men definitivt ikke pizza.... så litt skuffet ble vi nok :) Den smakte litt som en slags omelett. Kanskje omelett"smaken" ikke blir så framtredende hvis en reduserer litt på eggene og tar i litt mer ost i bunnen. Ved reduksjon av egg, så vil kanskje ikke bunnen bli så myk som den ble.

Denne pizzaen delte jeg opp i ni biter. Jan Terje orket tre biter, men jeg orket bare en (jeg var ikke så sulten).

Totalt utgjør hele pizzaen 13,5 karbohydrater, det vil si at hver bit gir ca 1,5 karbohydrater og det er jo ikke så mye (såpass får en unne seg på en lørdagskveld) :)).

Jeg  er sikker på at denne også smaker godt kald og kan egne seg som et alternativ for å ha til niste.

En annen gang kan jeg også tenke meg og bare lage bunnen og bruke den som underlag for annet pålegg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar